Artikkelit

Haasteelliset paimentolaiskansat

On arvioitu, että 200 miljoonaa ihmistä kuuluu paimentolaiskansoihin. Se on 3% maailman väestöstä. Paimentolaisia elää eri puolilla maailmaa. Monet heistä kasvattavat ja paimentavat eläimiä, mutta eivät kaikki. Jotkut saattavat jopa … Lue lisää

Ykseys on avain lähetystyön etenemiseen

Arto Valkeapää Kristittyjen ykseyden rukousviikolla pohdin, mikä hidastaa lähetyskäskyn toteuttamista? Maailman evankeliointia ei jarruta resurssien puute, vaan yhteistyön vähyys.  Tehtävää vaikeuttaa kokonaisvaltaisen näyn puute lähetyskäskystä Kristuksen ruumiin kaikkien jäsenten yhteisenä … Lue lisää

Kolme kertomusta Tiibetistä

Risti hämärässä valossa

Kun rukoilemme evankeliumin etenemisen puolesta, on aina rohkaisevaa kuulla, että sanoma Jeesuksesta todella saavuttaa kansoja. Näissä kolmessa kertomuksessa se tapahtuu varsin erikoisilla tavoilla. Jokaisessa niistä myös kristillisellä todistuksella on tärkeä … Lue lisää

ANTAMINEN 5: Antamisen sudenkuoppia

Antamista voidaan käyttää vallan välineenä. Antamiseen liittyy myös vaaroja. Antaja voi tiedostaen tai tiedostamattaan olettaa, että hän saa isosta lahjoituksestaan vastapalveluksia, erityisiä kunnian osoituksia tai valtaa järjestössä. Kun antamista käytetään välineenä … Lue lisää

ANTAMINEN 4: Antaminen ei ole ankeutta

Jeesus sanoi kerran, että Isän tahdon tekeminen on hänen ruokaansa (Joh 4:34). Se tyydytti syvällä tavalla Jeesuksen sydämen. Omastaan luopuminen ja toisille antaminen ei ole ankeutta, vaikka se voi siltä … Lue lisää

Antaminen 2: Lähetyskannatusta kourallisella riisiä

Käsi jolla riisiä.

Miksi annamme omastamme niin vähän Jumalan työhön? Köyhemmillä rahat riittävät hädin tuskin elämiseen, mutta entä rikkaat? Miksi rikkaat eivät anna liiastaan? Siksi, että heidän tarpeensa kasvavat omaisuuden myötä. Niin voi … Lue lisää

Kokonaisvaltainen kristillinen todistus

Elämän todistuksella on painoarvoa Kristillinen todistus ei sisällä vain sanoja, vaan se annetaan koko elämällä. Jeesus käski tehdä kaikista kansoista hänen opetuslapsiaan. Emme voi tehdä opetuslapsia olematta ensin itse sellaisia. … Lue lisää

Tarvitsemme nöyryyttä ja Pyhän Hengen antamaa rohkeutta

Lähetystyön tavoitteena on omaa kulttuuria heijastava ja kunnioittava seurakunta. Tällaisten kotoperäisten ja hengellisesti terveiden seurakuntien syntyminen ja kasvu on strategisen lähetysrukouksen keskeinen aihe. Opetuslapseus ja terveet seurakunnat ovat tärkeä rukousaihe … Lue lisää

Työn toinen tavoite on hengellisesti terveet seurakunnat

kalastaja

Seurakuntalaisten tekemä evankelioimis- ja opetustyö on elävän ja kasvavan seurakunnan merkki ja toimintamalli. Uudet ja kasvavat seurakunnat ovat kuitenkin vaarassa joutua monenlaisten ristiriitojen ja valtapyrkimysten keskelle. Siksi strateginen rukous lähetystyön … Lue lisää

Työn ensimmäinen tavoite on opetuslapset

Kaste kaukomailla

Lähetystyössä tarvitaan monenlaista kohdennettua ja strategista rukousta eri aikoina ja eri paikoissa, jotta valtakunnan työ etenee kohti päämäärää, lopun ajan riemullista täyttymystä.  Työn strategisia, yhteisiä tavoitetta on kuitenkin vain kaksi. … Lue lisää

Jeesus Kristus on voittanut pahan vallat

siluetti rinteella istuvista ihmisista

Pahojen henkien vaikutus voitetaan ennen kaikkea kolmiyhteisen Jumalan läsnäolossa seurakunnan yhteisissä jumalanpalveluksissa. Niissä vapaudutaan synnin ja pahan vallasta syntien tunnustamisessa ja anteeksisaamisessa, sanan sekä kasteen ja ehtoollisen voimassa, uskon rukouksessa, … Lue lisää

Pahan voimat yrittävät estää uskon Jeesukseen

sateenkaari

Kun vähiten saavutettujen kansojen keskuuteen tuodaan sanoma Jeesuksesta Kristuksesta, joudutaan usein tekemisiin pahan valtojen ja voimien kanssa.   Pahan voimat vaikuttavat kaikkialla maailmassa, mutta enemmistömaailmassa ne lähes aina tulevat tavalla tai … Lue lisää

Rukous vaikuttaa avoimuutta evankeliumille

erankavija katsoo vuorta

Näyttää siltä, että monet kansat ja kansanryhmät ovat sulkeutuneet kristilliseltä sanomalta. Kristinuskon vastaista ilmapiiriä on eri puolilla maailmaa. On kuitenkin aikoja, jolloin näissä kansoissa ja yhteisöissä koetaan tarvetta muutokseen ja … Lue lisää

Liitymme Jumalan strategiaan

Jumala kutsuu meidät rukoilemaan sellaisten asioiden ja henkilöiden puolesta, joilla on merkitystä hänen ikiaikaisen pelastussuunnitelmansa etenemisessä ja toteutumisessa oman strategiansa mukaisesti – Hän kutsuu meidät strategiseen rukoukseen.   Kun haluamme rukoilla … Lue lisää

Rukous vie eteenpäin Jumalan pelastussuunnitelmaa

siluetti rinteella istuvista ihmisista

Raamatun keskeinen teema on Jumalan pelastussuunnitelma. Jumala on käyttänyt ja käyttää ihmisiä toteuttaakseen sen. Mooses sai kutsun johtaa Israelin kansa pois Egyptin orjuudesta vapauteen (2. Ms 3:7,8). Kun kansan pakkosiirtolaisuuden … Lue lisää